Coklat

Ini adalah sambungan kepada tulisan yang pernah dikongsikan pada September 2013 : Vanila


Apa maksud kau kau nak pergi jauh? Aku tak faham.”

“Aku dapat tawaran sambung belajar di US.”

“Aku tak kisah kau nak pergi US ke, London ke, Korea Utara ke. Yang aku kisah janji kita!”


Dia tunduk, diam. Aku jalan mundar-mandir. Dalam hati ini bergolak seribu rasa.


“Aku sudah tolak tawaran-tawaran yang aku dapat sebab kita janji kita nak study sini saja. Sampai hati kau buat aku macam ni. Sampai hati kau khianati janji kita. Khianati aku!”


“Maaf.”


Lama diam. Angin yang tadi bertiup pun ikut berhenti berhembus. Yang ada hanya sayup bunyi-bunyi budak bermain dari seberang padang. Sedikit demi sedikit aku menyusun pemikiran aku agar tak tersalah bicara. Dia bukan orang yang suka-suka buat keputusan tanpa sebab munasabah.


“Baiklah. Jujur aku marah, aku tak faham kenapa kau macam ni. Tapi itu kita sembang belakang. Tentang tawaran yang aku tolak tu aku boleh cuba buat rayuan. Tapi hal yang penting sekali, yang aku nak tahu macam mana dengan Abah? Siapa nak jaga dia dekat sini?”


“Itu salah satu sebab aku nak cakap dengan kau hari ni.” Kepalanya miring ke arah aku tetapi matanya masih melekat di tanah. Ada kerisauan walau sekadar sebelah wajahnya yang tampak.


Aku ikut risau untuk bertanya tapi aku gagahkan. 


“Apa maksud kau?”


Dia berpaling dan memandang tepat ke mata aku . Namun rayuan dari matanya menyampaikan satu mesej yang tidak aku jangka. Menderu darah naik ke muka aku.


“Kau nak aku jaga Abah?! Aku kena lupakan tawaran aku dapat, kena jaga Abah dan engkau senang-lenang ke Amerika?!”


Bagai mati dibunuh dua kali. Tergamak dia meminta pertolongan dari orang yang baru saja dikhianatinya. Aku tak boleh memandang mukanya. Aku genggam tangan aku yang menggeletar. Sekejap sekejap aku tertawa bagai orang hilang akal. Aku marah. Dan kecewa. Dan Malu. Malu dengan seorang kawan yang aku pandang tinggi boleh jadi sejelek ini sikapnya. Semudah itu dia meninggalkan Abah kepada aku.


Sejak aku kehilangan susuk yang aku panggil ayah, Abahlah tempat aku menumpang kasih. Kami dua keluarga memang rapat semenjak kami masih kecil. Kalau Ayah tiada di rumah pergi bekerja, aku akan berlari ke rumah sebelah mengadu kepada Abah kalau ada anak-anak nakal yang mengganggu aku di padang. Pernah sekali aku disengat lebah, Abahlah yang menenangkan aku sambil disapu merah-merah sengatan dengan getah pokok kemboja. Waktu dapur keluarga aku tak berasap, Abah akan datang diekori anak bertuahnya membawa mangkuk tingkat berisi nasi dan lauk. Begitulah Abah. Terlalu baik dan tak pernah berkira-kira.


“Aku sudah buat kira-kira. Dengan biasiswa yang aku dapat, aku boleh tanggung kos perbelanjaan dan upah jagakan Abah. Aku mohon jasa baik kau untuk terus dengan janji kita, walaupun aku sendiri memungkirinya.” suaranya berbisik di hujung ayat.


Aku menikamnya dengan jelingan yang tajam. Dia segera berpaling. 


Tega dia cuba membeli aku dengan wang. Tega dia menggunakan kelemahan aku demi kepentingan diri sendiri. Dia tahu aku bukan jenis melawan. Dia tahu aku sayang Abah lebih dari ayah aku sendiri. Pengkhianat.


Aku tak boleh bernafas.


Aku tak boleh berfikir. 


Aku perlu jauh dari dia. Aku membuka langkah berlari melintas padang, meninggalkan dia di pangkin seorang. Air mata ini tak tertahan-tahan. Hari ini aku hilang seorang kawan.

Comments

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me

Bandarasa