Stereotype

The odds that people will ask this questions are little to none, but here's my answer script anyway:

Q: Sepanjang ko kerja, ada customer yang cerewet tak?
A: Ada. More than cerewetpun ada actually. Ce****

Q: Customer Melayu ke Cina yang camtu?
A: Dua-dua sama je. Pfffft.

Q: Yang paling ce****?
A: To date, customer Cina.

Q: Kenapa ko rasa camtu? Ko racist eh?
A: Tak, sebab customer aku paling rasa nak lempang setakat ni adalah Cina tu.

Q: Kalau yang buat camtu Melayu, ko rasa camne pulak?
A: Rasa nak lempang la =='

Q: Laki ke perempuan customer tu?
A: Ko nak tuduh aku sexist plak ke?

Q: Tak la, nak tau, dia laki ke perempuan?
A: Perempuan.

Q: Biasanya customer yang cerewet (or ce****) selalunya jantina apa?
A: Perempuan.

Q: Kenapa ko rasa camtu? Ko sexist eh?
A: #%$&$&$!!!

Q: Sorry sorry, kenapa ko rasa camtu?
A: Standard la perempuan nak mencari yang terbaik. Quoting my female, i repeat, female colleague, "Benang terkeluar sikit pun nak kecoh."

Q: Perempuan je ke camtu? Ada je lelaki cerewet gak kan? Sexist.
A: Aku tak cakap camtu. Ko tanya biasanya customer jantina apa yang cerewet kan tadi??? =='

Q: Eh ye eh, huhu... So, selalulah ko marah customer?
A: Tak pernah except yang customer perempuan Cina aku cakap tadi.

Q: Apa yang bezanya dengan customer cerewet lain? Yang ni buat apa dekat ko?
A: Customer yang lain aku boleh senyum and gelak-gelak lagi. Anti-stress technique aku memang senyum and gelak ye. Customer yang sorang ni tak mampu diselesaikan dengan anti-stress technique aku.

Q: Cerita la detail sikit.
A: Kalau nak tahu kena jumpa dan tanya aku secara personal.

Q: Personal la ni.
A: Bro, you are just a fig of my imagination, a made-up character so that I have questions to answer. You are me. you already know the answer. Tapi basically,for the sake of readers, dia layan aku macam kuli/hamba.

Q: Ko rasa patut tak ada stereotype yang customer Cina ni perangai camtu?
A: Tak patut, tapi untuk betul-betul menjawab soalan anda, mari ikuti perbualan saya bersama rakan sekerja saya yang berbangsa Cina.

Aku: Geramnya customer tiga orang tu!!! *Emak dengan dua orang anak*
Jashper: Customer Cina memang bab*... 
Aku: Tapi ada je customer Cina yang baik tau...
Jashper: Tapi yang baik itu sikit.

Q: Hmmmm....
A: Exactly.


p/s: sorry for the profanities

Comments

Keon Safaai said…
Majoriti tak semestinya stereotaip.
Najakia said…
Keon Safaai: Kannn...
依之汉 said…
Manusia tetap manusia. Berlapang dada dengan sikap manusia lebih baik. Saya lebih suka bersikap senyum sahaja berbanding menjawab soalan merapu. Elakkan kontroversi, tingkat prestasi. Itu lebih baik.

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me

Bandarasa