Bandarasa


Ada yang tak sempat aku katakan

Padamu yang tidak lagi hadir dalam lamunan

Ketika kita bertemu di suatu bandar di hujung negeri

Mencari nama pada rasa yang tidak kita mengerti


Ada yang tak sempat aku fahamkan

Ketika kita memerhati bandar ini dalam diam

Penghuninya yang sibuk menelusur jalan-jalan yang tidak teratur

Tidak seperti negeri desa yang sudah aku huni

Hampir dua tahun tak lama lagi



Bandar yang menjadi saksi pertemuan kita yang hampir sedekad

Bandar yang menyimpan banyak rahsia dan cerita

Tetapi angin selat Melaka bagaikan terhenti di sini hari ini


Menyesakkan


Sehingga pancaindera aku menjadi tumpul

Buta dan tuli dengan kata-kata yang tersirat

Sedangkan itu adalah bahasa kita

Semenjak hari pertama hingga tujuh tahun lamanya


Ada yang tidak sempat aku luahkan

Padamu yang aku lihat tersenyum

Tiada lagi garis kerisauan di dahimu

Tiada lagi ketegangan dalam suaramu


Engkau aku lihat tenang

Apabila kita berbicara tentang masa depan

Ada keyakinan dalam renung matamu
Ada kesabaran dalam rentak tuturanmu
Ada penyerahan dan kesediaan pada apa jua takdirmu


Ada yang tidak sempat aku katakan

Padamu yang tidak lagi aku rindukan

Biar bandar rasa ini jadi saksi

Yang kita tak lagi mengharapkan senja

Tetapi menantikan pagi

Comments

Najakia said…
💙 exactly kaka saraaa hihi

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me