Siti, Bad & Man

Bibir Man bergetar-getar. Penumbuknya digenggam sampai timbul urat. Pembuluh darah matanya jadi merah pekat. Hidungnya kembang kempis menahan marah.

Marah sungguh. Tak pernah aku lihat rupanya sebegini bengis.

Aku tepuk-tepuk dan genggam bahunya kiri kanan.

“Sabar,Man.”

Dia toleh dan jeling aku, lantas ditepis tangan aku, melayang.

“Kau apa tahu?”

Berundur aku setapak dua. Terkejut satu,takut pun ya juga. Man tak pernah sekasar ini dengan aku.

“Kau orang senang. Apa yang kau tahu?” serentak itu mata Man berkaca. Herot-berot mukanya menahan tangis.

“Apa ni Man? Kita dah lama kawan. Kau tahu aku tak kisah benda-benda macam tu.”

“Aku kisah. . Siti kisah. Mak bapak Siti kisah.”

“Man...” Mati bicara aku. Man bukan orang yang senang dibawa bincang. Dalam situasi begini lagilah.

Nak tak nak aku kena tolong Man. Tapi aku perlukan penjelasan. Aku seluk poket seluar mencapai telefon bimbit. Aku tinggalkan Man yang masih cuba mengawal tangisnya. Aku dail nombor pertama dalam senarai: “Awek Man Mxs.”

Dering pertama. Dering kedua. Dering ketiga. Klik.

“Hello, Siti. Ni Bad. Aku ada benda nak tanya ni.”

“Hello, Bad ya? Ni bukan Siti. Ni Mama ni.”

“Mama? Macam mana Ma dapat phone Siti ni? Siti mana?”

“Siti ke bilik air. Mama tengah ajar Siti macam mana nak masak favourite food anak Mama.”

“Jap. Siti kat rumah kita? Kenapa Mama ajar dia masak pulak?” Aneh.

“Alamak. Pecah rahsia Mama. Hahaha.”

“Rahsia? Rahsia apa Ma?”

“Bad kata Bad tak kisah kan siapa bakal menantu Mama? Jadi, Mama Papa setuju nak ambil Siti.”

“Maksud Mama, Mama nak kahwinkan Bad...dengan Siti?” Aku sangkakan aku berbisik, tapi mendengar suara aku sendiri di dalam telefon aku sedar aku lebih menjerit dari berbisik.

Aku berpaling mencari Man.

Man betul-betul belakang aku. Air matanya mengalir deras. Tapi ada sesuatu yang tak kena. Man menangis, tapi wajahnya bukan sedih. Wajahnya bengis, lagi bengis dari tadi.

Sebelum sempat mulut aku berbunyi, penumbuk Man yang digenggam erat dari tadi singgah tepat di pipi kiri.

Comments

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me

Bandarasa