Hujan Petang

Soundtrack: I Go by Pete Teo
Scene : Hujan renyai waktu petang


Hujan-hujan petang macam ni buat aku teringat zaman aku kecik-kecik dulu. Senangnya hidup tak ada masalah, pagi petang bermain,kadang-kadang sampai kena turut dek emak yang dah mencekak pinggang, baru ingat balik rumah. Kalu dulu tengah main kat laman jiran,dengar je bunyi hujan dari jauh,semua lari macam toyol, “Lariiiiiiiiikkkk!!!!! Hujan kejar kitaaaaaaa.......!!!!!”

Ingat benda-benda remeh macam ni,buat aku senyum sorang-sorang. Kalau kecik dulu, kalau Kakak tak jerit, “ Doremon nak start!!!!!!” selagi tu lah tak balik. Budak kecik,sembahyang Maghrib bukan agenda yang perlu difikir. Dalam kepala,sikit-sikit Doremon,Ultraman,Power Rangers, Tomatoman etc. etc... Rasa nak balik semula zaman gemilang kanak-kanak ni. Dalam hati takde kotor,apa yang dirasa itulah yang dikata dan dibuat. Tengoklah budak-budak kalau gaduh, sekejap je lupe dan baik semula. Umpannya kadang-kadang hanya main guli atau nyorok-nyorok.

Kalau zaman kecik dulu, pergi kedai mesti tak miss beli kuaci yang dalam dia ada kertas tulis 20c,50c..tapi biasanya thank you je selalu dapat. Kalau bukan kuaci menipu tu, mesti beli ais krim itik,bungkus die guna kertas. Perghhh,kalau dapat makan aiskrim itik, tahap dia macam merasa Magnum,tak pun Cornetto...tapi mimpilah nak dapat,kadang-kadang aiskrim Malaysia pun jadi. Apalah budak kampong nak berbelanja besar untuk nikmat 4-5 minit tu.

Hujan tak berhenti lagi. Kalau kecik-kecik dulu, mesti dah keluar senyap-senyap main hujan. Duduklah dekat alur air hujan,buat empangan guna tanah,tak pun batu. Ehm, aku boleh ingat lagi sejuk air hujan menjirus kepala aku,jatuh dari atap rumah masa buat empangan. Dah macam memerang dah sekor-sekor. Kadang-kadang kalau hujan renyai-renyai,dan ada kelkatu keluar dari busut, lepak kat bawah pokok jambu air depan rumah, tengok burung layan-layang kejar dan jamah kelkatu yang terbang lemah dibasah hujan. Ehm..ingat ni,buat aku rasa syahdu. Pemandangan burung-burung yang terbang rawak begitu,entah bila aku boleh rasa lagi.

Sejuk benar rasa bila hujan begini. Kalau kecik-kecik dulu,aku akan duduk atas tangga dekat dapur, tengok emak masak. Untung-untung hari ni dapat bubur kacang panas, kalau takde pun,biasa mak buat kopi atau teh. Buat cicah biskut lemak. Karate jadi terbelah dua,cicah dalam kopi. Panasnya air lawan hawa sejuk hujan,aku tak boleh lupa. Tapi ada satu yang aneh tentang kopi. Kopi terbaik adalah kopi jiran aku. Masa kecik-kecik bila emak bertandang ke rumah jiran,akulah pengikut setia emak. Kopi buatan jiran untuk emak,aku hirup dulu dalam piring kaca. Entah apa yang jiran aku letak sampai aku rasa sedap sangat. Tapi jangan cakap benda lain, emak aku juara masak-masak ni.

Tenang betul dengar rintik hujan. Sebab aku teringat emak. Biasanya kalau hujan, emak tak bagi bukak TV,takut kena sambar petir. Biasanya suram je suasana rumah, sebab huajn paling best kalau lampu tak dibukak. Tenang. Sambil tengok dari beranda, aku selalu leka mengira-ngira tak bernombor bilangan air hujan. Kadang-kadang kakak-kakak aku selalu bercerita sesama sendiri bila hujan. Aku hanya dengar tak faham dunia dewasa. Dan waktu hujan begini, emak akan duduk dekat bilik belakang, sambil lipat baju-baju yang sempat diangkat dari sidaian. Leka aku tengok emak. Aku masih ingat betapa aku sayang emak aku. Tapi sekarang, kawan-kawan dan duduk berjauhan buat aku lupa kasih aku pada emak.Peluk dan ucap sayang pada emak,sudah menjadi kekok aku tunaikan.

Memori air hujan menimpa jalan tanah merah buat Aja ingat pada Emak. Emak, Aja anak Emak. Aja sayang Emak.

Comments

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me

Bandarasa