Mowgli

Dengan sebuah novel Rudyard Kipling di tangan, aku melangkah keluar pintu pagar menuju ke taman permainan. Bersama dua orang anak buah untuk dijaga (mati la). Bersama dua buah basikal untuk disorong (if you can call a bicycle with four wheels bicycle; more like quadcycle to me). Sampai ke taman, kaki tanpa sabar dijejak ke rumput, aaaaaand dang! lecak sebab baru lepas hujan =_='

Selesai memberi instruction dan warning pada anak-anak buah, aku lepaskan diorang terkedek-kedek kayuh basikal. But not before anak buah yang lelaki kotorkan seluar aku sebab terkena tapak kasut dia masa dia panjat basikal (*carut*) .Satisfied dengan arahan, aku melabuh punggung atas bangku. Novel dibuka, dibaca dengan muka bajet educated, tapi tidak sesungguhnya tidak, sebab cover novel itu terlampau kartun untuk aku dianggap educated, which is not my intention pun. Aku baca sebab aku malas nak tengok budak-budak tu main, which is the main point of going there, which is why I'm a bad sitter, which I don't care, sebab novel ni best jugak, which makes sense, sebab buku ni dah ada adaptation ke movie, which if I mention the name of the movie and you never heard of it you must be living is some kind of cave. It is The Jungle Book. Ring a bell? No? Go back to your cave, now.

Exact cover of my copy of The Jungle Book. RM6 kat Big Bad Wolf :)

Walaupun aku tahu Rudyard Kipling mesti tak bayangkan novel dia jadi cerita kartun Disney masa dia tulis The Jungle Book ni (ada dah ke Disney time tu?) , tapi masa aku baca, all the characters were all fun, colourful and 2D animated dalam kepala aku. Ditambah dengan bunyi budak-budak bermain dan padang permainan yang ala-ala savana sebab poor maintenance, I was inside the story for a while, cewah. 

Aku sebenarnya tak boleh baca novel kalau bising-bising, so aku expect sempat la baca 4-5 pages je at most. Tapi ada la dua chapter jugak habis, probably sebab vocabulary dia not quite tough and all the characters are believeable. Which is an irony because the story involved talking animal, which supposed to be hard to believe.Tak macam sesetengah novel yang pretentious je rasa, macam the whole purpose of the novel was to use each and every single words in the dictionary (mengaku je la vocab ko teruk Naja).

Ring a bell?

So, masa tengah-tengah baca tu, tiba-tiba ada seorang budak aku tak kenal naik basikal berhenti depan aku. Macam lost je so aku tegur la, "cantik basikal." Lepas tu dia jawab ape entah. Pelat. Terus dia turun basikal duduk sebelah aku. Eh. Berani betul, ramah semacam. Aisyh, kalau aku sindiket culik budak ke, pedobear ke, jimat satu lolipop, umpan pakai mulut aje. Katup novel (sorry Mowgli, nak layan budak ni jap), sambung investigate budak ni.

 "Mak mana?" (Paham ke? Budak-budak sekarang ada ke panggil emak diorang Mak?) Dia juih mulut ke kiri aku, tak cukup mulut dia tunjuk dengn telunjuk dia sekali. Ok, faham rupanya ko, stop pointing to your mak kid, dah dah, you made your point kid, nanti mak kau pikir apa pulak. Dah, stop.

Takut dilabel pedo, segera aku halau budak tu, "Pergilah naik basikal. Lajukan basikal tu? Tunjuk sikit laju dia camne." 

Sekali lagi tanpa lollipop, budak tu mengikut arahan dan mengayuh pergi, cewah. Kalau aku suruh masuk van, memang dengan basikal sekali dia angkut masuk van agaknya. Which I learned is not true, not due to the fact that I don't have a van, tapi sebab tak lama lepas tu basikal budak tu terkeluar dari jalan bersimen dan masuk sikiiiit je ke kawasan rumput, tapi  dia tak larat nak tolak keluar =_=' Nak tolak pun tak larat, apa lagi nak angkut masuk dalam van kan? hew3.

Aku perasan basikal budak tu tersangkut bukan sebab aku perhati dia lepas dia blah,sebab aku terus sambung baca citer pasal Mowgli je pastu. Aku perasan sebab budak tu lari duduk sebelah aku lepas basikal dia stuck. Eh budak ni, jual kang. Muka comel dah. Bila aku tanya mana basikal, sekali lagi dia jawab apa entah aku tak faham. Pelat teruk. Dia tunjuk basikal dia ke arah kanan aku. Nasib baik body language kau bagus budak (Okay, now I sounded like a pedobear.) So aku panggil anak buah aku yang slightly older, and slightly less pelat (I'm proud of you Zakuan for being less pelat! Okay over),and bawak basikal budak tu ke tempat aku duduk. Aku suruh dia naik basikal, pastu aku blah baca novel dekat buaian. Aman sikit kat buaian tu sebab nak pergi buaian tu kena tempuh kawasan rumput (read: kawasan lecak).
Ha ha ha.

I had enough cute kids to look after  for a day. Ain my niece, Zakuan my nephew, and Mowgli anak serigala. Bye-bye strange,cute,peramah little boy who has high potential to be kidnapped. Go run to your Mak. I wished she's your Mak  or I'll be damned if she's not.


p/s: Sori la kalau pening baca, nak categorize entry ni cakap pasal review buku bukan, nak cakap cerita biasa pun bukan. nak cakap cerita dalam English bukan, in bahasa melayu pun bukan. Gasaklah. Aku tulis tak edit sebab nak hilang tension. Tension tgk semua orang happy malam ni, aku plak miserable hew hew.

#TweetMiserableHariIni: 
Old friends : Tak cam dulu. School friends: Tak sekufu. Latest friends : Tak sebulu. There,there pity me. 
 So many happy people, so irritating. Why can't everyone be miserable, then it'll be exciting.
And oh, The Jungle Book ni novel klasik  ditulis tahun 1894 oleh Rudyard Kipling, He is a Nobel Prize winner. I don't remember how I first know bout this famous man, but the most memorable bout him is the the poem 'If'. Kalau ada masa aku post poem dia. And also aku akan post kenapa aku rasa miserable. Ok bye :)

Comments

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me

Bandarasa