Recipe: Kari

Satu lagi siri baru dalam blog aku yang takde konsep; resipi! Memang passion aku tgk cerita masak-masak kat AFC(Asian Food Channel), just stalk Facebook aku, you will notice "Top Chef". Memang terbaik, Amazing Race pun tak cemas macam Top Chef. But why recipe, and why now? Soalan dari orang putih yang maybe baca blog aku, aku akan jawab. I have started cooking, or at least tolong tengok and potong-potong =p

Sempena Thaipusam agaknya, classmate merangkap budak blok aku beli cooker, RM 120++ jugak dia berhabis dekat pasar raya Gergasi Giant. Mentang-mentang duit ribu raban dah masuk. And to start using it, he decided on making chicken curry! Kalau aku, maybe Maggi Kari je kot. LOL. Aku tak tau kari ayam susah ke tak nak dibuat, yang aku pasti aku nak jugak cerita dekat dalam ni sebab aku ni cepat lupa. So now, this is my blog/cookbook! Clap clap clap...!!! Recipe given is the simplified version okay, sebab dah tak ingat dah (see???!)

Tumis
1) Bawang besar sebijik (dice ke, ring ke suka hati, janji ada)
2)Bawang putih seulas dua ( tips:smack dulu dengan pisau,so senang kupas)
3)Halia (setongkoi cukup kot, slice halus-halus bentuk macam fries)
4)Minyak masak (elakkan minyak lintah, tak sesuai)

Main
1) Ayam (beli yang dah siap potong- better kalau fillet,cepat sikit masak =p)
2)Santan (kami pakai kotak je, cairkan kalau pekat)
3)Serbuk kari (Gunakanlah pak cik Babas punya okeh)
4)Serbuk cili (Malaysians just love pedas, don't we?)
5)Kentang (kupas,potong empat)
6)Garam (sekucup secukup rasa)
7)Air (jangan guna air Teh, tak sedap sangat nanti)

Yang tumis, tumis sampai naik bau atau sampai nampak warna golden yang cantik (tips: kalau bawang besar dah hilang bentuk lengkung, kira okey dah)

Yang main, masukkan dalam tumisan (wujud ke term ni?) Kuantitinya pandai-pandailah adjust ikut selera (lupa sebenarnya). Kayu ukur untuk ayam yang masak ialah kentang yang empuk. Easy!

Kalau nak lagi sedap (a.k.a sepatutnya kami beli benda ni)
1-Ajinomoto
2-Daun kari
3-Asam jawa

All those savvy tips are from my friend, no Googling were made okay. Memang terbaik kawan aku.

Comments

Popular

Train to Dabong I

Dream A Little Dream of Me

Bandarasa